|
6. Luku
Me oltiin ajattu rantsulle ilta oli jo hämärtänyt oli mennyt monta tuntia että me oltiin vaan istuttu autossa vaan puhumatta mitään ja kuunneltu musiikkia. Markus oli soittanut Anne-Marillekin, ettei ne näkisikään tänään. Oli jotenkin helpottavaa, että Markus halusi olla juuri nyt mun kaa. Se merkitsi mulle paljon. Lopulta Markus hiljensi vähän musiikkia.
"Sä taisit olla isällesi aika tärkeä?", Markus sanoi ja katsahti muhun.
"Jooh olin niin kauan kun sen uusi muija muutti sen luo asumaan. Sen jälkeen Piia sai kaiken huomion. Maija ei voi sietää mua", selitin hiljaa ja purin polviani. Tunsin kuinka Markuksen käsi laskeutu mun olkapäälle ja se veti mut lähemmäs.
"Sen takiako sä muuttuit?", jätkä kysyi hiljaa silitellen mun poskea johon vaan nyökkäsin.
"Sinä samana iltana kun pelastin pikkusiskos isä ilmoitti mulle etten voi muuttaa sen luo Murikkalaan. Sitten näin Taijan kun olin juomassa, jos en olisi mennyt silloin humalapäissäni siihen väliin sun pikkusiskos olisi varmasti hakattu.", kerroin hiljaa.
"Jaana...", Markus kuiskasi hiljaa ja käännyin katsomaanmiestä joka tuijotti mua kyyneleisin silmin. Pelkäsin jo että olin paljastanut jotain jota Tanja ei ollut ikinä kertonut Markukselle.
"Kiitos. Mä en koskaan ole kiittänyt sua, sä kumminkin pelastit mun pikkusiskon joka on mulle tosi tärkeä."
Nyökkäsin hymyilen hieman ja katsahdin ulos hieman.
"Make, oletko sä koskaan miettinyt mitä meistä olisi tullut jos ei oltaisiin tavattu.", kysyin sitten hiljaa ja veivasin auton ikkunan auki ja sytytin tupakan painaen poskeni edelleen hartiollani lepäävälle kädelle.
Mies mietti aivan selvästi kuumeisesti hetken jotain ja katsahti mua hymyilen.
"Meistä olisi tullut ihmisiä, jotka ei ole koskaan kokonaisia. Sä Jana", Markus sanoi ja painoi sormellaan hellästi mun rintakehää siitä kohti jossa sydän sijaitsi jatkean:
"puolet sun persoonasta, todella hurmaavaamasta sellaisesta, on tehnyt muhun pysyvät jäljet, jos me ei oltaisi tavattu, ainakaan musta ei olisi koskaan tullut tuolta kokonaista ihmistä"
Hymyilin hetken miehelle ja karistin osan tuhkista ikkunasta.
"Uskomatonta, että meidän ystävyys lähti niin tyhmästä paikasta kun irkki.", sanoin nauraen.
Mies hymyili hetken ja sanoi sitten:
"Kummankohan vika se oli, Mä aloin puhua siitä että kyllä tää on p**ka paikka asua kun mun systeri melkein hakatiin viime yönä keskustassa. Muistaakseni heitit mulle heti privaa ja aloit keskustella siitä ja sitten halusitkin jo nähdä mut"
"JooH", sanoin jo hieman paremmalla mielellä jatkaen sitten:
"Mutta sinä veit mut sun kämpille sitten suoraan kahvilta ja viettelit."
"En tunnusta", Markus sanoi nauren ja halasi mua vakavoituen sitten:
"Se oli mun elämäni paras päivä, tiedätkö harvoin on sellaisia päiviä mitkä muistaa niin hyvin. Muistan kaiken siitä hyvin"
Nyökkäsin hiljaisena ja heitin tumpin ulos, en uskaltanut tunnustaa Markukselle, että muistin jopa tasan tarkkaan kellon ajan ja Markuksen höseltämisen imurin kanssa kun se vei mut luokseen, hymyilin hiljaisena sille muistolle, kauan siitä olikaan, Nyt keväällä siitä oli tainnut tulla kolme vuotta. Äkkiä aivan kun Markus olisi lukenut mun ajatukset se tokaisi.
"Jep kolme vuotta, se oli 5.1 kolme vuotta sitten." Hymyilin hieman, juuri tuo meidän suhteessa oli hienointa, me ei tarvittu sanoja.
Mies vilkaisi kelloaan ja katsahti sitten muhun:
"Olisiko torituvan paikka? Kello näyttää sen verta että on sun iltakahvin aika"
"Jos sä vaan jaksat, voitaisiin käydäkin, mä tarjoan", sanoin virnistäen ja lähdettiin ajelemaan tuttua kahvilaa kohti.
7.Luku
Toritupa, silloin kun minä ja Markus oltiin teinejä pyörittiin juominki iltoina nuorisotaloilla tai jeesus-kahviloissa, nykyään jengi pakkaantui torituvalle ennenkuin saivat paikan jossa voisivat bilettää. Hörpin kahviani hiljaisena katsellen kahta goottilolita tyttöstä mietteliäänä, jotka hihittelivat erään auton luona ja toinen huojui totoro-pehmolelunsa kanssa siihen malliin, että päätyisi varmaan varpusten mukaan.
Markus poltteli tupakkaa ja joi limpparia, jos olisin katsonut Makea olisin nähnyt kuinka mietteliäästi mies tutki minua.
"Jaana?!", äkkiä kuuluva hämmästynyt miehinen huutokeskeytti miedät molemmat. Käännyn katsomaan tupakkapuolen ovelle enkä ollut uskoa silmiäni.
Ovella seisoi minua kuusi vuotta vanhempi mies henkilö maastokuvioisisaa bondage-housuissaan ja mustassa samettitakissa. Miehen silmissä oli piilarit jotka muuttivat tämän omat silmät, tummanvihreiksi kissansilmiksi. Miehellä oli meikkiä vaan nimeksi, mutta silti huomasi että hän meikkasi. Vitivalkoiset, melkeimpä jopa hopeiset hiukset oli vedetty ponihänelle taakse. Tunsin sillä hetkellä sydämeni repeävän onnesta.
"Late!", kiljaisin ja nuosin pöydästä ja juoksin halaamaan miestä. Juttelimme hetken ovella kunnes muistin äkkiä Markuksen, joka tuijotti Lauria kuin myrkkykäärmettä, yhtä happamana kuin hapan silakka. Pyysin Laurin ja Pirren meidän kanssa pöytään.
"Markus tässä on Lauri, se oli mun isosena riparilla, ja tässä on Pirre Laurin vaimo. Pirre, Lauri tässä on Markus mun yli-ihana poikakaveri", esittelin ihmiset toisilleen.
"Monesko kuu?", Markus sanoi ja nyökkäsi Pirren vatsaa päin. Mun ilme meni vaikeaksi, mutta yllätyksekseni Pirre vastasikin:
"Olet tainnut aka paljon raskaana olevia tyttöjä nähdä kun huomasit. Vasta kuudes, mutta ei se musta vielä näy noin hyvin."
"Te saatte lapsen?", kysyin hämmästyneenä ja istuin Markuksen viereen kun Lauri ja Pirreistuvat pöytään myös.
"Toisen, Samuli saa siskon", Lauri kertoi selvästi ylpeänä isäksi tulostaan.
"Oikun ihanaa. Mutta mitä ihmettä te teettä täällä, tehän muutitte Murikkalaan.", kysyin hämmästyneenä, unohtaen taas Markuksen joka oli varmasti vaivautunut.
"Jooh, isä on mennyt niin huonoon kuntoon, että joutuu lopettaa firmassa ja noh mä nyt ainoaana poikana joudun sitten ottaa siitä töitä, eli suoraan johtajaksi", Lauri kertoi ja kietoi kätensä morsiemmensa ympäri.
"Mikä alan yritys?", Markus kiinnostui heti. Hymyilin pienesti, tämän täyti olla tosi tukalaa Markukselle. Hän kun ei jostain kumman syystä voinut sietää liian friikinnäköisiä ihmisiä.
"Rakennus, hommia varmaan löytyisi jos kiinnostaisi", Lauri nyökkäsi Makelle joka naurahti hieman. Pirre ei ihan selvästikään jaksanut jauhaa aiheesta, joten hän pamautti ilmoille kysymyksen.
"Noh kerros sä nyt millon teille tulee jälkikasvua, kai tää niin vakava tapaus on", ja hän nyökkäsi Markukseen päin. Me katsotiin Markuksen kanssa toisiamme ja oltiin hieman vaikeana.
Lauri tarkailli meitä hetken ja kysäisi sitten:
"Ymmärrän, miksette vaan kerro tyttö-ja poikaystävillenne"
"Ei meidän välillä ole oikeasti mitään sellaista, ollaan vaan...", Markus aloitti.
"todella hyviä ystäviä", minä lopetin.
Pirre ja Lauri katsoi toisiaan hetken ja katsoivat sitten minuun.
"Jaana, sä tiedät itse miten paljon se sattuu vai oletko sä unohtanut todella sen kaiken?", Lauri tiuskaisi mulle hampaidensa välistä ja Pirrekin katsoi mua merkitsevästi.
Nuosin hitaasti seisomaan ja nojasin pöytään hetken, en tiennyt olisiko minun pitänyt itkeää vai nauraa. Nieleskellen sain sanotuksi:
"Ei mä en ole unohtanut, mutta tätä tilannetta ette te ymmärrä" Markus oli selvästi tippunut kärryiltä ja tippui vielä enemmän kun ähkäisin äkkiä:
"Make mä meen anna Laurille mun numero mun on pakko mennä."
Ryntäsin äkkiä ulos torituvalta ja juoksin pienen metsänläpi keskustaan ja äkkiä mun jalat petti ja rysähdin jalkakäytävälle oksentaen. Kuinka sillä hetkellä vihasinkaan Lauria ja Pirre, Piia, Kuismaa, Makea ja Saria. Kaikkia niitä ihmisiä jotka olivat osallisina minun elämääni sillä hetkellä.
8.Luku
Istuin kukkamekossa laiturin nokassa ja katselin vettä. Kaikki oli tyyntä ja rauhaisaa., äkkiä joku tartui mua takaapäin ja työnsi mut pitkäkseen laiturille.
"Hyyyysss... Hyvä tyttö. Älä huuda tai jumala rankaisee sua", kuului vanhanmiehen ääni korvaani jatkean: Tämä ei satu Jaana, mutta jos et suostu niin mun on pakko kertoa susta sun äidille." Tunsin kuinka kukkamekko revittiin parilla riuhtaisulla pois, tunsin kyynelien nousevan silmiini ja uikutin hiljaa "Ei ei.. älä"
"Jaana, herää", äkkiä uneeni sekootui tuttuakin turvallisempi ääni ja sain tempaistua itseni irti painajaisesta. Meni hetki ennekuin tajusin pimeässä huoneessa kuka minut oli herättänyt ja missä olin. Herättäjäni oli Styke ja olin omassa huoneessani.
"Styke", kuiskasin hiljaa ja painauduin pojan syliin alkean itkeä hervottomasti. Sauli Stykerlund (eli Styke) hämmästyi hieman kun painauduin häntä vasten mutta halasi minua sitten pienesti.
"Se oli vaan pahaa unta Jaana", Sauli rauhoitteli mua. Hetken päästä tajusin tilanteen ja vetin peiton kaulaani asti. Onneksi oli pimeää ettei Styke nähnyt punastumistani.
"Anteeksi", mumisin hiljaa. Sauli silitti mun hiuksia hieman ja hipaisi mun olkapäätä.
"Ei se mitään. Ollaanhan me joskus kuherrultukin, mutta siskosi on mulle se ykkönen", mies sanoi hiljaa ja ojensi mulle tupakan menen sitten ikkunalle ja aukaisi sen. Viileä kesäyön tuuli pyyhkäisi huoneeseeni ja menin Saulin viereen sytyttäen tupakani. Siinä me hetki polteltiin aivan hiljaa kunnes mies sanoi:
"Ilmeisesti joku muistutti sua teinivuosista tänään." Nyökkäsin hiljaa ja katselin ulos.
"Näin Laurin ja Pirren.", sanoin hiljaa. Styke katsahti mua ja pudisteli päätään:
"Lauri siis yrittää vieläkin olla viimeinen ritari."
"Jooh, se tietää... Varmaan sen minkä säkin", sanoin hiljaa ja katsahdin hiuksieni takaa miestä.
Styke tyytyi hiljaa nyökkämään ja naurahti sitten hieman:
"Musta se on okei." Katsahdin hämmästyneenä miestä.
"Siis täh?", olin täysin pihalla miksi SE oli okei.
"Näkeehän sen kaikki että sinä ja Markus olette toisillenne puuttuvat palaset, te kaksi ette petä ketään muuta kun itseänne, jos ette joh kohta tunnusta.", Sauli sanoin filosofisesti tumpaten tupakan ikkunalaudelle ja heitti sitten menemään.
"Kerro vaan sille rehellisesti Jana, ihan vaan jo itsesikin tähden.", Styke sanoi ja hiippaili olohuoneeseen Piian viereen nukkumaan.
Mä jäin hiljaisena miettimään Styken sanoja, jotka olivat lähempänä totuutta kuin uskalsin myöntää.
|