Paula
Super Moderator

UID 190
Digest Posts
0
Credits 0
Posts 772
Reading Access 150
Registered 2-10-2007 Location Jumalan selän takainen metsä .
Status Offline
|
|
|
Mikko ja Paula
Kierros 1, keittiö
Moron!Luojan kiitos keittiö ruokailutiloineen oli ensimmäisenä vuorossa, lattialta syöminen kun ei oikein kuulu tähän meidän kulttuuriimme. 
Tämä olikin melkoinen urakka, mutta onneksi meitä on kaksi ideoimassa. Jonkin verran oli näkemyserojakin; Paula kun olisi halunnut hirveän
värikästä kaikesta, minä kun taas olin hiukan hillitympien värien kannalla. Selvittiin siitä sitten kompromissilla: pääelementit, kuten keittiön tasot,
seinät ja lattiat ovat rauhallisempia sävyjä, pienemmät huonekalut ja yksityiskohdat ovat sitten väriläikkiä, tuomassa pirteyttä ja eloa tilaan.
Valitsimme pitkän huoneen alakerrasta, sillä keittiössä täytyy olla tilaa kokkailla ja liikkua. Ruuanlaittopuolelle sijoitimme meitä kahta varten
tuollaisen "arkiruokailupisteen", toiselta puolelta huonetta taas löytyy isompi ja viihtyisämpi ruokailutila vieraita tai hienompia aterioita varten.
Huone oli hyvän muotoinen, sillä meistä on mukavaa että varsinaisen ruokailutilan puolella on noin paljon suuria ikkunoita.

Keittiön puolella materiaalit ovat käytännöllisempiä ja tukevampia kuin ruokailutilassa, samoin värit ovat valoisammat ja ehkä arkisemmatkin.
Keittiön kun kuitenkin täytyy olla sellainen mukava tila jossa viihtyy päivästä toiseen.
Minulla oli sellainen toive, etteivät keittiön tasot olisi puhtaan valkoisia, koska olen lapsuuteni ja nuoruuteni asunut valkoisessa keittiössä.
Se aiheutti vähän päänvaivaa, kun valkoiseen olisi niin helposti saanut sopimaan mitä vaan värejä ja materiaaleja, mutta hyvinhän siitä selvittiin.
Tuonne jääkaapin viereen nurkkaan sijoitettiin kauppakassien ja -korien lisäksi tuollaisia tavaroita, joita tarvitaan harvemmin, mutta jotka
kuitenkin on kiva pitää esillä; kuohuviinilaseja, perintölautasia.. Tuo kirahvikin oli Paulan pakko saada mukaan, se on semmoinen vanha lahja
jonka annoin Paulalle joskus. Ja onhan se kätevä tuolta antaa vieraiden muksuille, mikäli alkavat tylsistyä ruokapöydässä.
Eniten pidän keittiössämme siitä, että se on täynnä elämää helpottavia pieniä yksityiskohtia. Olen myös iloinen, ettei esimerkiksi jätepuristin, uuni
tai tiskikone erotu niin hirveän kodinkonemaisesti noista tasoista.

Tämä arkisempi ruokailutila onnistui minusta aika hyvin, vaikken itse olisikaan tajunnut noita värejä valita. Minusta nuo eläintaulut eivät ehkä
ihan sovi yhteen noiden kolmen muun taulun kanssa, mutta tuovathan ne kuitenkin hauskan ilmeen tilalle. (: Nurkkaan sijoitettiin hätävaraksi
keittiönpyyhkeet (vesikulho kaatuu lattialle tms, ihan mahdollista Paulalta [muks!] ["auts, sori!"]) sekä parit essut.
Meni muuten kauan, kun metsästettiin noita verhoja ja mattoja. Tai siis, kyllähän mattoja ja verhoja on maapallo pullollaan, mutta kun me
tarvitsimme ne likaa hylkivinä (kiisselikulho kaatuu lattialle tms, ihan mahdollista Paulalta [MUKS!] [AUU! juu juu, anteeksi, lopetan!]).

Ruokailutilan puolella lattialankut ovat vähän tummemmat ja sisustusmateriaalit hennompia juhlavuutta tuomaan. Ei kuitenkaan mitään liian hienoa
haluttu, joten siksi lisättiin mukaan tuollaisia hauskempiakin elementtejä, kuten sininen kattokruunu! Ei tuo kyllä oikeasti ole ihan niin ahdas mitä se tuossa kuvassa näyttää.

Kokonaiskuvaa vielä, eri kuvakulmasta tosin. Kuten näkyy, on tuo pihamaa vielä ihan laittamatta. Me ei muuten otettu tässä sisustamisessa vielä
tulevia lapsia huomioon, sisustettiin ihan vain meille kahdelle. Pieniä muutoksiahan täytyy sitten tehdä; lasihyllyt jääkaapin vierestä vaihtuvat
varmaankin syöttötuoleiksi ja veitset ja muut pistetään laatikoihin piiloon, säilytystilaa kyllä riittää vaikka perheemme paisuisikin oikein isoksikin.

Hmm.. Jäiköhän jotakin sanomatta? No, toivottavasti tämä ei tuomareista ihan kamalalta tunnu, me ollaan ainakin viihdytty. 
Nähdään!
Mikko (ja paula, joka hoiti muksimisen)
[ Last edited by Paula at 11-6-2008 18:43 ]
|

|
|
|