Sims2Suomikisat

Subject: Virus liikkeellä
Laura
Administrator
Rank: 9Rank: 9Rank: 9
guardian of the online-list

Parikilpailun voitto   Naiskilpailun voitto   Mieskilpailun voitto   Lapsi-/Taaperokilpailun voitto  
UID 69
Digest Posts 0
Credits 10
Posts 1998
Reading Access 200
Registered 13-9-2007
Location Jossain Pohjanmaalla
Status Offline
Post at 29-5-2008 23:19  Profile | Blog | P.M. 
Virus liikkeellä

On varoitettu viruksesta joka liikkuu mese-keskustelujen kautta. Jos saat joltain henkilöltä linkin jossa on oma sähköpostiosoitteesi, älä klikkaa sitä.  Sen lähettänyt henkilö saattaa olla offline-tilassa ja kysyä ensin oletko paikalla. En ihan ole perillä tarkasti tästä viruksesta, mutta jos saat oudon linkin joltain, älä klikkaa sitä. Tai kysele ainakin että mikä se on. Tästä on kai ollut juttua Iltasanomissakin.

Jos joku tietää aiheesta lisää, niin jakakoot tiedon kanssamme

I stop complaining. Every day is a good day. Except Monday.
Prue (Cvet z Juga)
Townie
Rank: 3Rank: 3

UID 303
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 542
Reading Access 10
Registered 12-3-2008
Location Tuppukylä
Status Offline
Post at 29-5-2008 23:21  Profile | Site | P.M. 
En oikein tiedä tästä mitään, mutta mun siskon mesestä tulee jotain ihmeellisiä kuvia pakattuna rar-tiedostona.. sitä edeltää jokin teksti englanniksi... EN ole tietenkään kuvia avannut, mutta jotain outoa niissä varmaan on kun aina kun niitä tulee sisko on offline tilassa...  

Nimimerkki ei kerro sukupuolta...
Cherrysama (Paula/Rammie)
Administrator
Master Of Typo

Sekalaissarjan kilpailun voitto   Naiskilpailun voitto   Fantasiakilpailun voitto  
UID 100
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 1364
Reading Access 200
Registered 14-9-2007
Location Jämsänkoski/ FIN
Status Offline
Post at 29-5-2008 23:36  Profile | Blog | P.M. 
Jooh elikkä mulle ainakin tuo viirus tulee sanoilla "Onko tää sun kuva joko tai " Ja sitten linkissä on mun meseosoite. Lisää juttua löytää täällä:
http://www.tietokone.fi/uutta/uu ... =34005&tyyppi=1

Yovela
NPC
Rank: 4

Lapsi-/Taaperokilpailun voitto  
UID 179
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 1036
Reading Access 10
Registered 2-10-2007
Location Espoo
Status Offline
Post at 30-5-2008 10:02  Profile | Site | P.M. 
Ja jos joku on mennyt sitä klikkaamaan, niin mesensä saa pelastettua luultavasti ihan vain vaihtamalla mesen salasanaa. Ainakin jos sen on jossain vaiheessa jollekin sivulle syöttänyt.
Elisabeth (Lizzy)
Administrator
Born to Travel

Parikilpailun voitto  
UID 71
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 743
Reading Access 200
Registered 13-9-2007
Location Tampere
Status Offline
Post at 30-5-2008 11:13  Profile | Blog | P.M. 
Kannattaa aina olla varovainen näiden mesen kautta tulevien linkkien kanssa
Monet suomalaiset ystäväni omaavat jonkinlaisen viruksen ja aina sieltä englanniksi tulee tekstiä ja sitten linkki. Huvittavaa, kun ystäväni eivät osaa englantia. Tästä tietää, että kyseessä on jotain muuta

Elä unelmaasi

Janezky
Newbie
Rank: 1

UID 297
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 5
Reading Access 10
Registered 23-2-2008
Status Offline
Post at 30-5-2008 21:09  Profile | P.M. 
Parilla tutulla on myös tämä virus, joten jouduin etsimään tietoa siitä. Moni viruksentorjunta ei edes havaitse sitä ja ilmeisesti sen poistaminen on kohtuu vaikeaa. Ao. linkin takaa toivottavasti saatte apua sen poistamiseen. Mikäli tuolla olevat ohjeet tuntuvat liian vaikeilta, niin voin koittaa neuvoa sitten etiäpäin.

http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t535224
Paula
Super Moderator
Rank: 8Rank: 8

Parikilpailun voitto   Naiskilpailun voitto   2. naiskisan voitto  
UID 190
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 772
Reading Access 150
Registered 2-10-2007
Location Jumalan selän takainen metsä .
Status Offline
Post at 30-5-2008 23:00  Profile | Blog | P.M. 
Voi ei. Janezky, mulle tuli juuri tuollainen "Oletko tässä (ja jokin ihmeosoite)" johon sitten mitäänajattelematta klikkasin. Tajusin kyllä sillä samalla sekunnilla että voi ei tuo on se virusjuttu, joten sammutin heti kaikki mitä siitä linkistä tuli ja vaihdoin mesen salasanan niin pian kuin mahdollista. Onkohan tämä silti saanut tartunnan? Minä vähän pelkään. En tuon linkin noista jutuista oikein mitään ymmärtänyt, joten minua ainakin saa ihan vapaasti neuvoa.

Minulla on sitten Vista, mikäli se mihinkään vaikuttaa. Windows Defender ei ainakaan mitään löytänyt (mikäli siihen nyt voi luottaa) ja uudelleen käynnistämisen jälkeen kone on kyllä ihan normaalisti nyt toiminut. Tai käynnistettäessä tuohon tuli jokin juttu, johon painoin peruuta..

e/tälläinen siis tuli, käynnistin äsken uudelleen. muuten koko näyttö oli ihan valkoinen. painoin peruuta.

[ Last edited by  Paula at 30-5-2008 22:08 ]

Janezky
Newbie

UID 297
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 5
Reading Access 10
Registered 23-2-2008
Status Offline
Post at 30-5-2008 23:16  Profile | P.M. 
Itse on ko. virusta ole saanut, enkä ole mennyt linkkiä avaamaan, mutta ilmeisesti siellä on *.exe -tiedosto, joten mikäli et ole sitä avannut / suorittanut, niin koneesi ei välttämättä ole saanut tartuntaa. Kuitenkin jotkut troijalaiset osaavat käyttää mm. joitakin Internet Explorerin haavoittuvuuksia, jota kautta se tulee koneelle. Suosittelen, että teet koneellesi virus- ja haittaohjelmatarkistukset. Koneellasi varmaan on jonkin sorttinen viruksentorjunta.

Yhdellä tutullani tosiaan on tuo virus ja hän on tehnyt tarkistuksen Antivir ja Spybot -ohjelmilla, mutta kumpikaan ei ole saanut virusta pois. Tässä olen koittanut auttaa häntä, jotta samalla saisi selville miten viruksen saa helposti pois. Ilmoittelen jos asiassa päästään eteenpäin.
Paula
Super Moderator
Rank: 8Rank: 8

Parikilpailun voitto   Naiskilpailun voitto   2. naiskisan voitto  
UID 190
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 772
Reading Access 150
Registered 2-10-2007
Location Jumalan selän takainen metsä .
Status Offline
Post at 1-6-2008 10:24  Profile | Blog | P.M. 
Mukavaa kun näet vaivaa. (:
Minä olen pikkuisen paniikissa tuon kanssa vieläkin, täytyy pyytää poikakaveri tms. katsomaan tätä. Mietin jo C-aseman formatoimistakin. Se vaan etten yhtään ole varma miten se tällä Vistalla onnistuu, ei mulla ole mitään palautuslevyjäkään. On niin tyhmä olo. :s

Janezky
Newbie

UID 297
Digest Posts 0
Credits 0
Posts 5
Reading Access 10
Registered 23-2-2008
Status Offline
Post at 1-6-2008 14:30  Profile | P.M. 
Yksi kaveri oli kuulemma kaksi kertaa formatoinut koneen (ilmeisesti vain C-aseman), mutta virus ei ollut lähtenyt. Luultavasti se on niin ovela veijari, että se tajuaa mennä muihinkin kovalevyn osioihin piilotiedostoiksi. Jostain myös luin, että se saastuttaa siirrettävät muistit, esim. USB-muistin ja siirrettävän kovalevyn, joten kannattaa välttää niiden käyttöä.

Suosittelen käyttämään jotain viruksentorjuntaa, joka suojaa myös IM (instant messaging) sovelluksia. Hyvä ilmainen viruksentorjunta on ehdottomasti avast, sillä se suojaa konetta niin viruksilta, spywarelta, adwarelta, rootkiteiltä yms. roskalta. Avastin voi ladata ao. linkin takaa.

http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html

Tuolla avastilla luultavasti saisi sen viruksen pois, koska asennuksen jälkeen avast menee vikasietotilaan, jossa se tarkistaa koneen viruksien ja haittaohjelmien varalta. Minulta se onnistui jopa löytämään sellaista roskaa, jota Norton Antivirus ei kyennyt löytämään. Kertoo mielestäni ohjelman laadusta, jos se peitooaa kalliin maksullisen ohjelman.

All times are GMT+3, the time now is 5-12-2008 04:28

Clear Cookies - Contact Us - Sims2suomikisat - Archiver - WAP