Kiitos kommenteista

-----------------
Pitkän, hiostavan ja kuuman ajomatkan jälkeen matkalaiset saapuivat paikkaan, johon heidän kartan mukaan pitikin saapua.
-
Tässä se paikka on. Mutta ei täällä mitään näy. Ricky ihmetteli.
-
Jospa sauva tulee tarpeeseen tässä kohdassa. Kai silläkin pitää jotain tehdä. Abby mietiskeli samalla kaivaen sauvan auton perältä.
-
Saanko minä? Keppi on ollut teillä riittävän kauan. Nyt on minun vuoroni. Ricky pyysi.
-
Ihan sama minulle. Jos uskot osaavasi käyttää sitä ilman että tapat meidät kaikki. Abigail sanoi ja ojensi sauvan.
-
Mut… Jonathan aloitti.
-
Hiljaa nörtti. En voi uskoa tätä. Pitelen Isiksen sauvaa. Tämä on tuhansia vuosia vanha. Uskomatonta.. Ricky keskeytti Jonathanin sanomiset.
Hän asteli hieman sivummalle. Asettui paikoilleen ja lausui sanat:
-
Sol et luna. Solum et caelum. Vita et quietes.
Mutta mitään ei tapahtunut.
-
Ricky? Joko sinä kohta alat tekemään jotain? Abigail huudahti nojaten odottavasti autoon.
-
No miksei tapahdu mitään? Oletteko te rikkoneet tämän? Ricky kääntyi ja huudahti.
-
Jos olisit antanut minun sanoa sanottavani, tietäisitte jo mistä asia kiikastaa. Jonathan lausahti.
-
Jon? Mitä tarkoitat?
-
Olin sanomassa että ennen matkaa päivitin tietoni Isiksesta. Sauva toimii vain jos sitä pitelee nainen. Siis olento jolla on XX-kromosomit, ei XY.
-
No onneksi meillä on kauniimman sukupuolen edustaja mukana. Abby, tässä. Koeta sinä. Ricky sanoi ja ojensi sauvan takaisin Abigailille joka asteli Rickyn paikalle.
Hän lausui sanat vuorostaan:
-
Sol et luna. Solum et caelum. Vita et quietes. Siinä samassa sauvan pää alkoi jälleen loistaa.
-
Wouh! Tämä on mahtavaa! Oma valoshow keskellä autiomaata. Ricky intoili.
-
Onkohan tämä ihan turvallista.. Jonathan lausahti.
Siinä samassa maa alkoi liikahdella ja siitä nousi jotain. Pian heidän edessään oli sisäänkäynti.
-
Siinä se sitten on. Isiksen haudan sisäänkäynti. Pojat? Kukas menee ensimmäisenä? Abby kysyi.
-
Olen aina ollut herrasmies. Naiset ensin. Ricky lausahti.
Abigail lähti kohti sisäänkäyntiä. Ovi aukesi helposti.
-
Oletteko tulossa? Vai menenkö yksin? Hän huikkasi takanaan toljottaville miehille.
Heidän edessään aukesi käytävä.
-
Uskalsitte kuitenkin tulla. Ei täällä ole mitään pelättävää. Abigail sanoi naurahtaen.
-
Uskomatonta. Mistä tämä vesi tulee? Entä kuinka nämä kasvit ovat elossa tuhansien vuosien jälkeen? Tänne täytyy tulla happea jostain.
-
No mitäs nyt? Päästäänkö me täältä vielä jonnekin vai oliko se tässä. Ricky kysyi kärsimättömänä.
-
Täällä lukee jotain. Abigail sanoi tutkien pylvästä. -
Ken tänne löysi, hän jatkakoon matkaansa kera sauvan ja silmän. Abby luki.
-
Kera sauvan ja silmän. Mitä se nyt tarkoittaa? Ricky ihmetteli.
-
Se tarkoittaa että meidän pitää löytää silmä. Jonathan käänsi sanoman selvälle kielelle.
-
Väistykääs vähän. Kokeillaan josko sauva toisi meille silmän. Abigail sanoi ja asettui tilan keskelle. Jälleen kuului tutut sanat.
-
Sol et luna. Solum et caelum. Vita et quietes.
Tila täyttyi valolla. Ensin he luulivat ettei mitään tapahtunut.
-
Hei! Katsokaa seinää! Jonathan huudahti. Totta, seinään ilmestyi jotain.

-
Se on Isiksen silmä. Nyt meillä on sauva ja silmä. Hmm.. Jonathan pohti.
-
Väistähän nörtti. Annas kun minä. Ricky tönäisi Jonathanin sivummalle.
-
Hei! Mitä sinä nyt? Varovasti. Jonathan kiljaisi.
-
Niitä pitää aina painaa tai kiertää tai jotain. Aivan varmasti tätäkin pitää. Ricky sanoi samalla painaen seinässä näkyvää esinettä.
-
Olkaa varovaisia siellä. En halua että tämä paikka sortuu meidän niskaan sen takia että te kinastelette. Pitäisikö min… Abigail aloitti, mutta ennen kuin hän ehti lauseensa loppuun, Isiksen silmä katosi seinästä ja sen sijalle ilmestyi ovi. Raskaan näköinen ovi.
Ovi aukesi yllättävän helposti. Nyt heidän eteensä aukeni suuri tila. Seinät olivat kultaa. Suurien suihkulähteiden aiheuttama kohina melkein peitti heidän puheensa.
-
Minähän sanoin että sitä piti painaa. Ricky sanoi ylpeästi. Kukaan ei tosin kuullut häntä.
Abigail tutki takaseinässä olevaa suurta kivistä kuvaa.
-
Ei voi olla totta. Tämä on Isis. Hänet on maalattu tähän. Koskaan ei ole tiedetty miltä hän oikeasti näytti. Mutta tässä se on.
-
Abby, olet oikeassa. Se on Isis. Olemme olleet väärässä. Tämä ei ole Isiksen hauta. Hänet on haudattu jonnekin muualle. Tämä on huijaushauta. Täällä ei ole muuta kuin tuo kuva ja nämä selitykset. Jonathan tulkkasi seinän kirjoituksia.
-
No? Onko se arvokas? Ricky kysyi kyllästyneenä.
-
Tämä on mittaamattoman arvokas. Ihmiset on sukupolvesta toiseen olleet kiinnostuneita siitä miltä hän näytti. Historia kertoi että hän oli todella kaunis nainen. Tämä todistaa sen. Museot maksaisivat omaisuuden jotta saisivat tämän kokoelmiinsa. Mona Lisakaan ei ole mitään tähän verrattuna. Abigail kertoi.
-
Sehän kuulostaa sitten hyvältä. Vieras naisen ääni lausahti Abigailin takaa.
Kuin salamana Abigail kaivoi laukustaan aseen ja käännähti ympäri. Hän näki naisen joka osoitti häntä aseellaan ja oli itse Rickyn takana.
-
Mitä tämä on? Abigail kyseli.
-
Me tultiin hakemaan toi Isiksen kuva. Nainen lausahti.
-
Sitä te ette saa. En tiedä tiedätkö, mutta tarvittaessa saan sinut ammuttua tästä ilman että Ricky vahingoittuu. Minulla on suora linja. Abigail sanoi tähdäten suoraan naista.
-
Mutta oletko niin nopea että kerkiät ampua meidät kaksi ennen kuin nörtti täällä saa luodin sisälmyksiinsä. Ääni tuli tilan oikealta puolelta. Abby oli unohtanut Jonathanin. Hän näki miehen pitelevän nuorukaista ja tähdäten tätä suoraan vatsaan.
-
Abby?! Jonathan huudahti.
-
Parasta on siis että lasket aseesi ja heität sen tänne yhdessä laukkusi kanssa. Sitten emme vahingoita ystäviäsi. Vieras nainen lausahti.
Abigail ei voinut muuta kuin totella. Nainen poimi laukun ja aseen maasta. Mutta sen sijaan että olisi pitänyt aseen itse, hän ojensi sen Rickylle.
-
Hyvin tehty Kat. Olit oikein uskottava. Ricky sanoi samalla suudellen Katiksi kutsumaansa naista.
-
Mitä?! Mitä tämä tarkoittaa? Abby huudahti.
-
Älä käsitä tätä väärin Abby-kulta. Nautin oikein kovasti viime yöstä. Olet oikein ihana ja räväkkä nainen. Mutta uskon että meillä on tässä asiassa hieman erilaiset lähtökohdat. Sinä tahdot lahjoittaa löydön museoille, kun taas minä tahdon myydän sen niille. Huomaathan eron? Ricky kertoi. Tässä vaiheessa Jonathan oli tyrkätty Abigailin viereen. Nainen ja tuo toinen mies nostivat kivisen taulun seinältä ja rahtasivat kohti ovea.
-
Sinä senkin liero! Kuinka saatoin luottaa sinuun? Ricky Smith, saat uskoa ettei tämä jää tähän. Löydän sinut, vaikka maailman ääristä. Abigail sähisi.
-
Enpä usko. Ellet sitten elä ikuisesti. Minulla on sellainen tunne että tuhansien vuosien päästä täältä löydetään kaksi luurankoa. Käy ilmi että he olivat nainen ja mies. Pian löytäjät näkevät että toista luurangoista oli ammuttu.
-
Ricky! Ei! Mutta oli liian myöhäistä. Suuressa tilassa kajahti laukaus. Ja pian tämän jälkeen kuului huuto.
-
Auuuh! Luoti oli osunut suoraan Jonathanin jalkaan.
Nuorukainen lysähti maahan pidellen jalkaansa.
-
Jon? Älä huoli! Saan sinut pois täältä. Abigail riensi ystävänsä luo.
Juuri sillä hetkellä ulos pääsy näytti tosin hyvin epätodennäköiseltä. Huoneen toisessa päässä suuri ja raskas ovi katosi näkyvistä. He olivat loukussa.